Van West Coast USA naar Fiji - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Angela Bragt - WaarBenJij.nu Van West Coast USA naar Fiji - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Angela Bragt - WaarBenJij.nu

Van West Coast USA naar Fiji

Door: angelavanbragt

Blijf op de hoogte en volg Angela

27 Oktober 2011 | Nieuw Zeeland, Auckland

Het is weer een tijd geleden dat ik heb geschreven, dat zegt weer genoeg toch? :).

Ok, ik zal proberen te voorkomen dat het een volledig boek wordt. 1 maandje geleden, na Costa Rica, ben ik naar Los Angeles gevlogen waar oud-studie kennisje Arko me van het vliegveld kwam halen. We konden slapen op zijn couchsurf-adresje vlakbij Downtown LA. Een van deze mensen heeft ons meegenomen naar een restaurantje, een rondleiding in de auto door downtown gegeven en ons meegenomen naar een comedyclub in Santa Monica. Top natuurlijk! Dag erna hebben we een auto gehuurd en zijn we naar Flagstaff gereden, met de Golden Earring op Route66-radio. Flagstaff is een plaatsje bij de Grand Canyon, waar we gingen couchsurfen bij muzikant Daniel. Coole dude, die ons meenam naar een popzaaltje in de stad, waar hij gingen jammen met een bandje. Na (te) veel drankjes, een afterparty inclusief een mondharmonikales voor mij en een korte nacht later, zijn Arko en ik naar Sedona gereden. Prachtplek, waar o.a. een natuurlijke waterglijbaan was. Een rotsbeklommen voor een prachtuitzicht en de mooiste sunset ever. Niet te verwoorden, foto's genoeg ;-). 's Avonds hadden we een huisfeestje bij een vriendin van Daniel, waar een klassiek gitariste uit Paraguay speelde die net een concert in Flagstaff had gehad. Dag erna was het zover: Grand Canyon! En Grand dat het was, erg indrukwekkend en adembenemend. We reden verder via een hooverdam naar Las Vegas baby, waar we in het toffe Cat Hostel sliepen, aan dezelfde weg als the Strip. De werkenden in het hostel wisten ons veel gratis toffe plaatsen te vertellen, waar wij als echte NL'ers dan ook gebruik van maakten. Zo zijn we gratis de Stratosphere Tower (hoogste toren) opgeweest, met een super uitzicht over Vegas! Dag erna afscheid genomen van Arko die weer terug ging naar LA. Toen leerde ik Chantal kennen, een meisje dat als Nederlandse journalist vanuit LA werkt. We zijn gratis gaan zwemmen in het zwembad van Caesers Palace, waar een vrouw aan het huilen was omdat ze zo blij was dat haar zoon zijn eerste Mercedes had gekocht. Ze vond me zo aardig, dat ze wel even een vliegticket wilde kopen voor me zodat ik haar zoon kon ontmoeten. Maar niet op in gegaan ;-). We zijn gratis naar clubs geweest waar bijvoorbeeld Steve Oaki draaide, Top-DJ! Ook heb ik geen 1 drankje in de clubs betaald, omdat alle jongens graag voor je drankje willen betalen. Chantal en ik kregen ook nog een aanbod voor een gratis helicoptervluchtje, maar dit hebben we ook maar niet gedaan gezien er waarschijnlijk wel een tegenprestatie tegenover stond. De tweede avond kwamen we een groep rijke Nederlandse mannen tegen, die na de eerste club ons meenamen naar een stripclub waar we ons kapot hebben gelachen. Als je er eens heen wilt gaan, is Vegas natuurlijk een goede plek hiervoor ;-). Na nooit gedacht te hebben zoveel lol te hebben in crazy overthetop stad Vegas, ben ik samen met Duitser Frank via LA en San Luis Obispo (een stadje langs Highway 1) naar San Francisco gereden. Terug in LA zijn we natuurlijk naar het Hollywood sign en de walk of fame geweest, maar zo boeiend was dat niet. Doorgereden naar San Luis Obispo waar we sliepen bij een vriend van een vriend van hem, ergens in een hutje bovenop een heuvel. Op het moment dat we daar aankwamen was deze vriend er zelf niet, dus het voelde een beetje als 'Roomraiders' :). We zijn uiteten geweest met vrienden van hem, waarna we tot diep in de nacht hebben gefilosifeerd over het leven, in zijn hutje op de hei. Dag erna naar het strand geweest onderaan de heuvel, waarna we samen met zijn vrienden (een stel bestaande uit 1 Amerikaan en een meisje uit El Salvador) ons meenamen naar een winery waar we heerlijke Californische wijnen hebben geprobeerd. Vervolgens bij hun thuis gaan Barbequen. Na deze onwijs aardige ontmoetingen zijn we doorgereden via de Big Sur waar we zeehondjes hebben gezien naar San Francisco, waar we wederom bij vrienden van hem konden slapen. Vanaf het moment dat we de stad binnenreden, was ik er verliefd op. Afscheid genomen van Duitser Frank (Duitsers zijn trouwens echt overal...), en de vriend heeft me naar het Amsterdam Hostel gebracht. Hier wilde ik graag mensen ontmoeten die naar Yosemite National Park gingen rijden, wat in 1 uurtje lukte. Twee Nederlandse jongens hadden net een busje gehuurd en ik mocht mee! Eerst ben ik nog even naar de Twin Peaks geweest, twee heuvels met prachtuitzicht over de stad. Vervolgens langs de bekende Lady-huisjes waar o.a. Full House is opgenomen, door het Golden Gate Park naar de typisch Nederlandse molen aan het eind van het park bij het strand gelopen. Toch even die roots opzoeken ;). Dag later naar Yosemite gereden met een overnachting op een parkeerplaats onderweg in het busje, wat erg koud was. Yosemite maakte echter alles goed! Wat een uitzichten en natuur daar. We hadden de tijd om door te rijden naar Sequioa, waar de grootste bomen van de wereld staan, echte reuzen. Hierna onderweg naar een camping gereden langs een hele mooie dam genaamd Lemon Hill. Het was weer tijd om de wegen te splitten, waarna ik de keuze moest maken tussen door LA vanaf waar mijn vliegtuig een paar dagen later ging, of terug naar het oh zo geliefde San Fran. Natuurlijk ben ik terug gegaan naar San Fran! In het hostel kwam ik dezelfde Ieren als vorige keer tegen, wat een leuk weerzien was. Ik had mijn concertjes in Nederland zo gemist, dat ik gewoon naar een random concert in the Warfield ben geweest, van Switchfoot, An Berlin en Atomic Tom. Erg fijn weer bij een showtje te zijn. Terug bij het hostel stond er net een groep klaar om uit te gaan, wel 10-15 verschillende nationaliteiten. Natuurlijk kon ik geen nee zeggen.... De volgende dag heb ik veel gewandeld door deze topstad, gezwoegd op de heuvels en vervolgens een fiets gehuurd om over de Golden Gate te fietsen naar Sausilito. Wat was het fijn weer te fietsen! En wat een leuke stad. Tijdens het fietsen was het de tijd om echt even te beseffen wat voor een mooie reis ik aan het maken ben, en hoe hier van aan genieten was. Vanaf Sausolito wilde ik een ferry terug pakken, die helaas net vertrokken was. Ik raakte aan de praat met een man van 70, die muzikant was geweest en op die manier de hele wereld had gezien. Had zelfs nog in de Jordaan gewoond! Hij bood me een koffie aan en vertelde zijn reisverhalen en over feesten die hij vroeger had gehad in een huis van the Beach Boys in San Fran. We pakten samen een bus, zetten de fietsen voorop de bus op een fietsenrekje, en reden terug naar downtown. Bijzondere ontmoeting. Fiets teruggebracht, waarna ik een briefje kreeg van de fietsverhuurder datie me wel zag zitten. Helaas niet wederzijds ;). Savonds was er een leuk feestje in het hostel. Dag erna samen met een New Yorkse dude die ik via de Couchsurfwebsite had ontmoet naar het exploratorium geweest, net zoiets als Nemo in Amsterdam. Veel lol gehad, zie foto's ;-). Buiten daar staat een mooi bouwwerk in oude stijl, die eigenlijk maar een tijdje in San Fran zou blijven staan. Hij was echter zo geliefd onder de bevolking, dat ze hem herbouwd hebben. Hierna hebben we door de hippie wijk Haight Asbury gelopen. Ik ben verliefd geworden op San Fran. Aardige mensen, mooie stad, aan de kust, muziekstad, alles. Ik zou er wel kunnen wonen. Dezelfde dag heb ik helaas weer een bus moeten pakken naar Los Angeles. In Los Angeles kon ik slapen bij Chantal, het meisje dat ik in Vegas had ontmoet. Ze heeft me een kijkje in haar leven gegeven en we zijn naar het strand geweest, gaan shoppen en uitgeweest. De laatste dag ging ze op surfcamp, en heeft een vriend van haar mij mijn eerste surfles gegeven. Moeilijk, maar erg tof! LA is mij iets te groot, en het heeft niet echt 1 centrum. De strandplekken zijn echter wel tof :). Diezelfde dag pakte ik het vliegtuig naar Fiji! Na mijn langste vliegreis ooit; 11 uur, kwam ik aan in het mooie Fiji wat bestaat uit 300 eilanden. De eerste dag ben ik gaan rondlopen in de stad Nadi, waar veel marktjes zijn langs de eigenlijke 1 grote straat die het stadje rijk is. Hier heb ik een lokaal meisje ontmoet van de Indiaanse cultuur, die erg groot is in Fiji. Ze is 24, getrouwd en heeft een kindje. Ze was echter niet blij in haar huwelijk, voelde zich opgesloten, ze mocht niets van haar man. Dit is de reden waarom ze mij als stranger vertrouwde en over haar vreemdgaan-escapades vertelde. Interessante ontmoeting! Diezelfde dag een eiland-hopping bootpas gekocht, om de dag erna te vertrekken naar party-eiland Beachcomber Island, waar ik Rene en Ward zou gaan zien. Twee jongens die ik nog van de middelbare school ken! Het wederzien was erg gezellig, ook al waren ze ziekerig van het eten. Samen met Rene ben ik gaan snorkellen, wat een beetje eng was maar erg tof! Vele mooie vooral blauwe en zebra-vissen gezien, samen met blauwe zeesterren in het hemelsblauwe water. Dag erna ging ik verder met de boot; eerst met een kleine boot naar de grote boot, om 4 uur varen tussen vele eilanden naar het noordereiland Nacula waar we door de mensen van het resort met een liedje werden ontvangen. Hier ontmoette ik locals die nog nooit van hun eiland af zijn geweest. Ik had een gesprek met de man van het koffiehuisje, die zijn hele leven al zo'n reis had willen maken maar dat het gewoon niet niet mogelijk is voor hem. Zijn vrouw werkt 6 maanden per jaar op het hoofdeiland als een lerares, om extra geld te verdienen, en hij miste haar erg. Wederom een momentje dat ik maar weer blij moet zijn dat ik deze trip kan maken als rijke Nederlander zijn. Op dit eiland heb ik een grottentocht gedaan, waar je kon zwemmen in de grot en kon duiken naar een tweede grot, waar het pikkedonker was. Alleen het licht van de zaklamp van de gids was er, spannend! Diezelfde dag heb ik een georganiseerde tocht naar een klein dorpje op het eiland gemaakt, waar ik de chief / burgemeester van het dorp heb ontmoet. De mensen leven hier erg simpel en doen de hele dag niets, en de kinderen zijn alleen in het weekend thuis gezien zij doordeweeks naar school moeten op een ander eiland. De vrouwen verdienen geld door zelfgemaakte sieraden te verkopen. Ik heb een meisje ontmoet die helemaal fan was van Bruno Mars, die bereikt dus zelfs deze eilanden ;-), en die hard aan het werk was om ooit naar Australie te kunnen. Op dit eiland heb ik ook buikpijn gekregen, hoogstwaarschijnlijk van het eten van Beachcombers gezien iedereen daar ziek werd. Na een afscheidsliedje van de staf, ging ik verder naar Korovou, waar ik alleen maar in een hangmat heb gelegen en op zondag zelfs nog even naar de, jawel: KERK ben geweest! Op het laatste eiland Wayalailai heb ik naast het liggen in mijn hangmatje ook een summit walk gedaan, een hike naar de top van een berg om 5 uur sochtends om de zon zien op te komen. Prachtig! Helaas moest ik weer terug naar het main island. Op de boot terug werd het liedje Girls Just Wanna Have fun gedraaid, en zo is het maar net! Terug op het hoofdeiland sliep ik in het Bamboo Hostel, een gezellig hostel aan het strand waar ik het nationale drankje Kava heb gedronken. Fiji was een bijzondere plek, waar op de eilanden mensen maar tussen bepaalde tijden stroom hebben en waar vele mensen dromen van een wereldreis, en waar vele mensen niet eens weten waar Nederland / Amsterdam ligt. Ik heb goed gebruik gemaakt van het begrip Fiji-time, en ben goed bijgekomen van de reis tot nu toe. Op naar Nieuw Zeeland!

Voor foto's: http://www.flickr.com/photos/65746709@N07/sets/72157627972469996/

  • 27 Oktober 2011 - 07:04

    Kim:

    Woow Babe wat een prachtig verhaal om te lezen zeg. Én wat mooi om te lezen dat écht volledig aan het genieten bent, maar ook tot rust komt!

    Je foto's zijn wederom GE-WEL-DIG!
    Voor Fiji heb ik maar 1 woord: WAUUUUUUUW!

  • 27 Oktober 2011 - 07:05

    Kim:

    Ohja wat tof dat je al 1 surfles hebt gehad! Golfsurfen toch? Als je terugbent mag je het mij leren :)

  • 27 Oktober 2011 - 07:31

    Marcel:

    Wauw :)

  • 27 Oktober 2011 - 09:22

    Sanne:

    Oh Angie, ik heb kippenvel van je verhaal! Wat ben jij met een bijzonder hoofdstuk uit je leven bezig zeg. En al die bijzondere ontmoetingen, wauw!
    Geniet!

  • 27 Oktober 2011 - 17:26

    Gerrie Lonne Minoek:

    wow hee leuk weer eens van je te horen.
    wat een verhaal,je hebt het erg naar je zin en beseft ook dat het genieten is.
    ook super leuke foto`s we hebben met bewondering zitten kijken.

    Veel plezier nog en pas op he want goed dat je niet overal op in gaat .
    Groeten van ons.
    de vakantie maatjes.

  • 27 Oktober 2011 - 18:12

    Ma:

    WAUW wat een geweldig verhaal.
    WAUW wat een waanzinnig mooie foto's.

  • 27 Oktober 2011 - 21:21

    Tineke:

    Wauw! Geweldig om te lezen allemaal!!
    Wat ben jij aan het genieten ;)
    Geniet van je verdere reis en ik ben benieuwd naar je verdere avonturen!

  • 30 Oktober 2011 - 08:29

    Diny:

    Angela wat ben jij aan het genieten,
    machtig de foto,s
    doei

  • 01 November 2011 - 21:19

    Frida:

    Nou nou je geniet wel he,
    T weer valt een beetje tegen nu in nieuw zeeland? of valt t nog mee.

    Groetjes

  • 02 November 2011 - 03:57

    Angela:

    Thanks voor de reacties! Nieuw Zeeland bevalt tot nu toe ook goed, wel een beetje regen gehad maar ook veel zon :) Nu in Paihia, morgen terug naar Auckland om vrijdag naar een van mn lievelingsbands te gaan.

  • 02 November 2011 - 07:28

    EstherDionEmyJill:

    Hé Angela,
    Wat leuk om alles te lezen over je reis. Wat moet het een geweldige ervaring voor je zijn om dit alles te zien en mee te maken. Super! Geniet er van meid.....Groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 28 Juli 2011
Verslag gelezen: 862
Totaal aantal bezoekers 21321

Voorgaande reizen:

27 September 2015 - 04 Oktober 2015

Cuba

01 Februari 2015 - 21 Februari 2015

Myanmar & Filipijnen

08 November 2013 - 30 November 2013

3 weekjes backpacken in Vietnam

25 Augustus 2011 - 19 Mei 2012

Worldtrip: 'From Hollywood to Bollywood'.

Landen bezocht: